המדריך המלא להוצאת אזרחות רומנית

אזרחות רומנית, דרכון רומני – המדריך

המסע לעבר דרכון רומני עובר דרך הוצאת אזרחות רומנית ועל מנת להצליח במשימה זאת יש להבין במה כרוך התהליך. כך גם תוכלו לדעת אם אתם זכאים, מה צריך עשות ולהביא כדי להגיש בקשה ומהם הסיכויים שלכם להצליח. כמובן שככל שתדעו יותר ותאספו יותר מסמכים וגם תיעזרו באנשי המקצוע הנכונים, כך גם יהיה לכם יותר סיכוי להצליח במשימה.

רקע היסטורי חיוני

חשוב להבין קודם כל שיהודי רומניה השתלבו במדינה לכל דורותיה ולכן מצבם שם היה טוב עד כדי כך שהיו שם מאו אלפי יהודים בשיאם. משם הם התפזרו לא רק בגל השואה לא גם בגלל תהפוכות היסטוריות שונות שכוללות גם משטר פשיסטי וגם משטר קומוניסטי. כך שלאורך המאה העשרים היו אירועים שגרמו להגירה שלהם לכל רחבי העולם, מה שאומר שחלק מהיהודים שמגיע להם דרכון רומני אולי לא חיים כעת בישראל או שעברו במדינות אחרות לפני או אחרי שצאצאיהם הגיעו לכאן. תצטרכו לעקוב אחר כל הטלטלות של המשפחה שלכם ולוודא את תאריך ההגירה מרומניה ולאן הגיעו ולגבות הכל במסמכים אותנטיים או בהעתקים מאושרים נוטריונית. זה נכון גם לכל שלב באיסוף המסמכים שלכם גם אם הוריכם הגיעו ישירות לישראל. צאצאים רבים לא יודעים כלל שהם זכאים לאזרחות ולכן חשוב למצוא מסמכים שמוכיחים זאת.

מה חשוב לדעת על יהודי רומניה והוצאת אזרחות?

יהודים הגיעו לרומניה לאורך אלף שנה ולכן הם התיישבו בחלקים שונים של רומניה שלפעמים עברו לשליטת מדינות שונות. הזכאות לאזרחות מתחשבת גם בנתונים כאלה ולכן חשוב להוציא תעודות לידה ומידע ממרשם האוכלוסין שרלוונטי לתקופות ולמקומות הגיאוגרפיים שבהם נולדו הוריכם והוריהם. מכיוון שהיו פרעות והתנכלויות ליהודים, חלק מהתיקון שנעשה היום הוא להחזיר אזרחות ליהודים שמהם היא נשללה כחלק מהמדיניות האנטישמית לאורך השנים וגרמה להם להגר ולאבד אזרחות. בבקשה לאזרחות ייקחו בחשבון מידע כזה על מנת לראות אם אתם זכאים לכך בהיותם צאצאים ליהודים שנרדפו. לכן, חובה להוכיח שלאחר השנה שבה רומניה הפכה למדינה עצמאית בשנת 1878 הם היו אזרחים רומנים ולא רק התגוררו או עברו ברומניה כחלק מהנדודים שלהם. היום מחזירים את האזרחות לצאצאי ניצולי השואה ולכן יש להוכיח קשר לכך ולמשפחתכם שיה שם בתקופה ההיא.

מה יכול לסייע לכם בבקשת אזרחות?

איסוף מסמכים על משפחתכם יכול להניב ממצאים מעניינים ולא תמיד את המסמכים המקוריים משום שסביר להניח שלא כולם שרדו ולא כולם גם מתועדים בארכיונים, שלא היו ממוחשבים אז. לכן, חשוב מאוד להביא הוכחות כלשהן גם על זיקה וגם על חיי המשפחה שהיו להם כמו תעודות לימודים או תעודות שגופים רומניים רשמיים הנפיקו כמו בתי ספר ובתי חולים, ולא רק משרד הפנים הרומני. כל מה שיש לכם ויכול לסייע לכם לשחזר מידע יועיל  לכם בבקשה לאזרחות אם יהיה אותנטי. במהלך החיפושים אחר מידע יכול להיות שתצטרכו לבקש שחזורים וגם העתקים נאמנים למקור בחתימת נוטריון ואפוסטיל ולכן בשלב זה כדאי כבר להיעזר בשירותים של עורכי דין שמתמחים בתהליך  ויודעים אילו מסמכים יכולים לסייע לכם.

מה חשוב לדעת על חוק הלאום החדש מ-1991?

לאחר שרומניה עזבה את הגוש הקומוניסטי לאחר התפרקותו בסוף שנות ה-80, נחקק חוק הלאום החדש כחלק משיקום הדמוקרטיה העצמאית הרומנית. החוק החדש נחשב לנוח יותר מהישן ומבסס את האזרחות על הורשתה לפי דם, לצאצאים שנולדו לאזרחים רומנים. האזרחות עוברת אוטומטית גם ללא זיקה לרומניה ומקום לידתו של הצאצא, ביולוגי או מאומץ. גם ברומניה קיים חוק השבות וגם שם תוכלו לבקש אזרחות ולהחזיר לעצמכם את הזכות אם תענו על התנאים המתאימים. חשוב לומר שהם לא חייבים להיות בחיים כדי לתת לכם אזרחות ואפשר אפילו לדלג דור.

תכלס, איך זה קורה?

מרגע שהגשם את הבקשה הכל תלוי במי שמטפל בה ברומניה וזה יכול לקחת כמה שנים, כשלוש עד ארבע שנים בדרך כלל. נדיר שזה קורה לפני כן אבל אפשרי במקרים מסוימים. הסעיפים שעליכם לעמוד בהם:

  • נולדתם לאזרח רומני בהווה, לא משנה היכן. זה ההליך המקוצר ביותר להוצאת אזרחות רומנית.
  • ילדים ונכדים של אזרחים שנולדו ברומניה המוגדרת כך כיום, גם אם איבדו את האזרחות בשלב כלשהו.
  • גם נינים של אזרחי רומניה יוכלו לבקש זאת וגם אם נולדו ברומניה המורחבת על שטחים ששלטה בהם בעבר. זה מוכר במיוחד לאנשים שבו מבוקובינה, טרנסילבניה ועוד. מקומות אלה שייכים היום למדינות אחרות ולכן זה חשוב לדעת.

מה חשוב לברר ולמה?

עליכם לברר אם הוריכם או הוריהם והורי הוריהם עדיין מחזיקים באזרחות רומנית כדי לדעת לאיזה מהסעיפים אתם מתאימים. כך גם תעדו אילו טפסים להגיש ואילו מסמכים לאסוף על מנת להוכיח את הזיקה שלכם לאזרחות רומנית. אין צורך לגור ברומניה כדי לקבל אזרחות וגם לא צריך לוותר על האזרחות השנייה שלכם. לפי זה מגישים בקשה משום שעליכם לציין את הסיבה שבגללה תגישו את הבקשה: זכות הלידה, זכות השבת אזרחות, זכות אימוץ, זכות רכישה על סמך בקשה גם לאנשים שנולדו בה, היו נשואים לאזרחית רומניה או גרו במדינה שמונה שנים. יש פרמטרים שונים שמאפשרים לכם לבקש אזרחות רומנית גם על בסיס פעילות שלכם שהפכה אתכם לאישיות ובלבד שתוכיחו גם תרומה לחברה ולתרבות הרומנית. כך שיש אפשרות לבקש אזרחות גם אם אתם לא תמיד מתאימים לקריטריונים המוזכרים לעיל.

איך חשוב לעשות את זה?

חשוב מאוד להתאזר בסבלנות, לאתר את כל המסמכים הנכונים והנדרשים על מנת להגיע למצב שבו יש רק למלא אותם ולהגיש, רצוי בעזרת איש מקצוע שמכיר את כל הדרישות ויכול לקצר לכם תהליכים. זכרו שאם לא תגישו כל מה שנדרש ולא תצליחו להוכיח זאת אתם תאריכו את הטיפול בבקשה שלכם ואולי תישלחו בחזרה על מנת להשלים מסמכים או תידחו בכלל.

בדיקת זכות אונליין

Hidden
Hidden
Hidden

יש לכם שאלה?

קבוצת ES ISRAEL

מומחים לאזרחות אירופאית

צוות המשרד שלנו כולל את כל הגורמים הדרושים ללוות אתכם בכל שלבי התהליך – מהמפגש הראשוני ועד לדרכון הרומני שלכם

רוצה לברר פרטים נוספים אודות זכאותך?

100% הצלחה!

Hidden
Hidden
Hidden
דילוג לתוכן