“הפיכה משטרית במלוא המובן”: אזהרה חריפה מפרופ’ מנדלבליט

מנדלבליט: "אנחנו חווים מהלך של הפיכה משטרית, וממש לא רפורמה משפטית" (צילום: דויד ווייל, לע"מ)

מנדלבליט: “אנחנו חווים מהלך של הפיכה משטרית, וממש לא רפורמה משפטית” (צילום: דויד ווייל, לע”מ)

פרופ’ אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לשעבר של הממשלה ודיקן הפקולטה למשפטים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, הוציא השבוע אזהרה חריפה נגד מהלך שהוא מגדיר כ”הפיכה משטרית” של הממשלה הנוכחית. בראיון מפורט בלי צה”ל , חשף מנדלבליט פרטים על ניסיון “להגניב” החלטה שנועדה למנות יועצים משפטיים פרטיים למשרדי הממשלה ולגופים ציבוריים אחרים, במטרה לעקוף ולמחוק למעשה את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

לדברי מנדלבליט, החלטת הממשלה להעניק ייצוג משפטי חיצוני פרטי למשרדים ממשלתיים הוכנסה באופן לא חוקי לישיבת הממשלה, ללא התייעצות מוקדמת עם גורמי המשפט הרלוונטיים. “זה נעשה בצורה פרוצדורלית מאוד חמורה, ניסיון להגניב את זה בניצול ציני של סעיף נידח בתקנון הממשלה”, אמר.

בהתייחסו למשמעות המהלך, הזהיר מנדלבליט כי “הציבור חייב להבין שיש פה למעשה חזרה של ההפיכה המשטרית במלוא המובן הקיצוני”. לדבריו, מדובר בניסיון לבטל ולמחוק את הייעוץ המשפטי הממלכתי, דבר שמנוגד להבנות מייסדי המדינה ומערער על אחד מעמודי התווך של הדמוקרטיה הישראלית.

יחד עם זאת, הדגיש מנדלבליט כי עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא זו הקובעת את ההנחיות המחייבות למערכות הציבוריות, כל עוד החלטת הממשלה לא נפסלה על ידי בית המשפט. “ההנחיה של היועצת המשפטית לממשלה היא זו שקובעת. החלטת הממשלה הזאת היא כאילו היא לא קיימת”.

מנדלבליט: “זו הפיכה משטרית, חובת בית המשפט העליון לבטל את החוקים”

בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, הגדיר מנדלבליט את המהלכים כ”הפיכה משטרית” וקרא לבית המשפט העליון לבטל את החקיקה שתתקבל במסגרת הרפורמה.
“אנחנו חווים מהלך של הפיכה משטרית, וממש לא רפורמה משפטית כביכול”, אמר מנדלבליט. “האבות המייסדים של מדינת ישראל האמינו בערכים המגולמים במדינת העצמאות. חובתו של בית המשפט העליון היא לבטל את התועבה החקיקתית הזאת”.

מנדלבליט הציב תנאי ברור להידברות בנושא – עצירה מוחלטת של החקיקה הנוכחית. “כל עוד ההצעות מקודמות – אין על מה לדבר”, קבע. לדבריו, המהלכים מהווים “ביטול מוחלט של שיטת המשטר הדמוקרטית, של בית המשפט. אי אפשר לדבר על ביטול מוחלט של עצמאות מערכת המשפט”.

גם נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית ביניש, הזהירה מפני התוכנית הרפורמה והאשימה את הממשלה בניסיון “להשתלט על כל המוסדות הדמוקרטיים” במדינה.
ראש המוסד לשעבר, איל חולתא, הצטרף לקריאות האזהרה וטען כי לרפורמה “יש סכנה אמיתית ללכידות ולביטחון הלאומי”.
דבריהם של מנדלבליט, ביניש וחולתא מהווים קריאת אזעקה חריפה מצד בכירים לשעבר בממשל על הסכנות הטמונות ברפורמה המשפטית כפי שמקודמת כיום.

בדיקת זכות אונליין

Hidden
Hidden
Hidden

יש לכם שאלה?

קבוצת ES ISRAEL

מומחים לאזרחות אירופאית

צוות המשרד שלנו כולל את כל הגורמים הדרושים ללוות אתכם בכל שלבי התהליך – מהמפגש הראשוני ועד לדרכון הרומני שלכם

רוצה לברר פרטים נוספים אודות זכאותך?

100% הצלחה!

Hidden
Hidden
Hidden
דילוג לתוכן