6 טיפים להוצאת דרכון רומני

דרכון רומני יתרונות

דרכון זר בנוסף לדרכון הישראלי, מספק עוגן וביטחון במציאות מורכבת, וכולל מגוון רחב של יתרונות וזכויות עבור המחזיקים בו. על פי חוק האזרחות בישראל רשאי כל אזרח ישראלי להחזיק באזרחות נוספת, במידה וזו הוענקה לו כחוק על ידי המדינה האמורה, כאשר אזרחות כפולה אינה פוגעת או גורעת מזכויותיו בישראל, כי אם מוסיפה עליהם זכויות במדינת היעד.

בין קהילת יוצאי רומניה בישראל, רבים הם הזכאים להנפקת אזרחות רומנית, המעניקה דרכון אירופאי מטעם מדינת רומניה, בהליך בירוקרטי מקל המתבסס על קיום שורשים וזיקה משפחתית של מבקש הדרכון.

כבר בשנת 1991 קבעה רומניה תנאים לקבלת דרכון רומני, במסגרת חוק הלאום, תוך התייחסות לאזרחי מדינה זרה המבססים את טענת הזכאות על אילן יוחסין המצביע על שושלת לאזרח/ית רומני 3 דורות אחורה. סעיף 11 לחוק הלאום הרומני קובע זכאות אזרחות רומנית לא רק לילידי רומניה עצמה, ומרחיב את הגבולות לשטחים ולמדינות זרות, בניהן: סרביה, טרנסילבניה, אוקראינה, יוגוסלביה ואחרות, אשר היו בעבר חלק מן הגבולות הטריטוריאליים של מה שכונה רומניה הגדולה.

הנחיות מקלות אלו קיבלו יתר משמעות ועניין, עם הקמת האיחוד האירופי בשנת 1993, עת התאגדו 27 מדינות למעצמה כלכלית אחת. דרכון אירופאי הפך למבוקש במיוחד, שכן הזכויות שהוא מעניק נרחבות ממדינת המוצא ונוגעות לכל מדינות האיחוד, בניהן: מעבר חופשי בין מדינות האיחוד, לימודים אקדמיים במוסדות מובילים, היתר עבודה ועוד.

זקוקים לדרכון רומני? בוחנים הוצאת אזרחות רומנית? מתלבטים כיצד עובד התהליך? טוב ששאלתם!

6 טיפים לקבלת דרכון רומני:

  1. בדיקת זכאות- גם אם גדלתם על המטבח הרומני או אף שמעתם את סיפורי סבא במבטא רומני מתגלגל, אלה בלבד לא יעניקו לכם דרכון רומני אירופאי. הזכאות שמורה לילדים, נכדים ונינים של אזרחים רומניים, בעבר ובהווה, גם כאשר אלה אינם בין החיים. בדקו היטב את זכאותכם על פי מושא הזכאות, שלרוב יהיו סבא/סבתא או סבא/סבתא רבה. במידה וככל הידוע לכם מי מאלה החזיק באזרחות רומנית, בין אם סיים את חייו ברומניה ובין אם עלה לישראל, מידע זה יהווה את הבסיס לבקשת הזכאות.
  2. איסוף מסמכים- לצורך הגשת בקשת אזרחות רומנית, תידרשו לחובת ההוכחה הנוגעת הן לאזרחות הרומנית אשר ניתנה לסבא או לסבתא בעבר, והן לשורשים המשפחתיים המוכיחים קשר דורי ומזכים אתכם מכורח זיקה משפחתית. מסמכים אלו יכללו: תעודת לידה, דרכון, דיפלומה או אסמכתא ממוסד לימודים ברומניה, מסמך ממוסד ממשלתי ברומניה, מסמכי בעלות על נכס ואחרים. ככל שתצליחו לאסוף יותר מסמכים המעידים על אזרחות רומנית של סבא/סבתא, או אף על מגורים, עבודה ותעסוקה שלהם ברומניה, יהוו אלה את קצה החוט לאיתור ולאימות המידע.
  3. אל תוותרו- במידה והסיפורים המשפחתיים מקבעים את שורשי אילן היוחסין שלכם ברומניה, ואתם או הוריכם בטוחים בקיום אזרחות רומנית שעמדה לזכות אחד מן הדורות האמורים, גם במידה ואלה אינם בין החיים ולא נמצאו מסמכים תומכים בטענה, ניתן יהיה לאתר את המידע והאסמכתאות בארכיונים שונים ברומניה, באמצעות מומחים מובילים בתחום. צורך זה יאריך את ההליך ויהיה כרוך בעלויות, אולם קבלת דרכון רומני והזכויות שהוא טומן בחובו, יצדיקו את המאמץ בסופו של תהליך.
  4. בקשה אישית- עם הוכחת הזכאות ואיתור מסמכים תומכים, תידרשו להגיש בקשה לרשויות רומניה להסדרת אזרחות רומנית. במקרים רבים בעלי משפחות בוחרים בשלב זה לכלול את בן/בת הזוג ואת ילדיהם בבקשה, תחת ההנחה כי זכאותם כוללת באופן אוטומטי את התא המשפחתי. למרות שעל פי החוק הרומני אכן הנפקת אזרחות רומנית לבן/בת זוג ולילדים של אזרח היא זכות מובנית, בשלב זה כאשר אינכם אזרחי רומניה אלא במעמד מבקשים בלבד, לא מומלץ לכלול אחרים בבקשה. יש למלא את הטופס הרשמי באופן מלא, מדויק ומפורט, תוך התייחסות למבקש בלבד. 
  5. לימוד השפה הרומנית- במעמד בחינת הבקשה ו/או במעמד אישורה והנפקת אזרחות רומנית, ייתכן ותידרשו על ידי ממשלת רומניה להגיע לריאיון אל מול קונסול רומניה בישראל. זה יחפש אחר זיקה באמצעות היכרות עם השפה הרומנית, ולו באופן בסיסי. מומלץ ללמוד מספר מושגים ומילות בסיס, ולהגיע מוכנים להציג גאווה רומנית לאומית. 
  6. דחיה וערעור- עם הגשת הבקשה והמסמכים המצורפים, וכנגד קיום ריאיון במקרה הצורך, קיימת האפשרות לקבלת אישור המתבסס על מציאת האזרחות המקורית והוכחת קשר, אולם רבים יותר סיכויי הדחיה. במקרה של דחיה ניתן יהיה להגיש ערעור, ונכון יהיה להסתייע בגורם מקצועי מקומי ברומניה, דוגמת עורך דין מומחה, לאיתור הסיבות לדחייה וגיבוש אסטרטגיית הוכחה וערעור.
  7. במטרה להימנע מדחייה, איתור מסמכים מורכב אל מול רשויות זרות ועיכוב שעשוי לארוך שנים, מומלץ לפנות מראש ועם תחילת ההליך, לחברה אשר מציעה שירותי הנפקת דרכון רומני, ומטפלת בכל שלבי ההליך מתחילתם ועד סופם.  

בדיקת זכות אונליין

Hidden
Hidden
Hidden

יש לכם שאלה?

קבוצת ES ISRAEL

מומחים לאזרחות אירופאית

צוות המשרד שלנו כולל את כל הגורמים הדרושים ללוות אתכם בכל שלבי התהליך – מהמפגש הראשוני ועד לדרכון הרומני שלכם

רוצה לברר פרטים נוספים אודות זכאותך?

100% הצלחה!

Hidden
Hidden
Hidden
דילוג לתוכן